Nuffnang Ads

Follower

Wednesday, 22 February 2012

Maulidurrasul Peringkat Daerah Kemaman






Sabtu - 18 Feb 2012


Awal pg jugak la kaktee mandu ke skolah ngambil murid2 prasekolah skp. Mrd2 ni turut menyertai perarakan maulidurrasul 2012 yg diadakan di peringkat daerah kemaman. Acara seumpama ini diadakan setiap tahun. Ianya disambut secara besar-besaran dan meriah skali. Berbagai sektor, badan korporat, persatuan dn pertubuhan, kg2 dn tmn2 serta sekolah2 yg menyertai majlis sambutan dan perarakan tersebut. 


Sampai kat padang astaka (tempat behimpun) dlm kul 7.00 gitu. Ingatkan kita awal tp rupe2nye dah bederu(ramai) org. Parking plak, masyaallah ...susahnyeee...! Pastu kaktee terkocoh2 antor abang kat klompok skp, kendian terus ke tempat praskolah2 behimpun. Smase jln melintasi klompok2 skolah tu, kaktee tgk semuanye asyik dok sobek2 bebudak masing2. Dan ada jugak dok susun barisan, replika dn sbgnye.
































Majlis besar2an ni telah dirasmi dan disertai oleh Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Hj Ahmad Bin Said. Sanggup beliau turun dr KT ke kemaman semata2 utk bersama2 rakyat di kemaman. Lagi pon Datuk Seri kan dr kemaman. Ape2 pon trima kasih datuk seri. Tpkn... sayang kaktee tak sempat ambik gambar beliau di pentas utama, sbab kena jaga mrd2 prasekolah sk pusat. Gambar2 yg kaktee ambik ni pon yg lalu depan mate ajer.



MB yg ditengah2 berbaju hijau




rombongan yg menyertai MB


Perarakan bermula dlm kul 9.45 pg gitu dn ianya dimulai dgn barisan kumpulan menteri besar dn vip2 yg laen. Dan seterusnye diikuti oleh pertubuhan2 dn badan korporat.





















Nee plak antara kumpulan2 yg mewakili kg2, tmn2 dn lain2.
















Ini antara kumpulan2 yg mewakili skolah2 yg ada kat kemaman neh.


















Mcm yg kaktee kate td, thn ni kaktee kena jaga dn berarak besame bebudak prasekolah skp skalik ngan cg2 dn ppm die. Huh...mase berarak tu dorang beterabur cam anak ayam hilang ibu. Ye la, dah tak belatih berarak mane nk reti budak2 kecik neh. Hai malu gak sket, sbab spanjang jln tew penontonnye mak datuk...ramaaaaaiii...! Pastu lalu plak depan datuk seri yg nunggu peserta2 dgn senyuman dn lambaian mesra, tp syg tak dan gak nk ambik gambar die dr dekat. Mase tew tgn kiri kanan pegang bunga manggar (budak yg bawak tew dah letih), canne nak ambik gambor...cecakap2!









Dah gitu mase bejalan tew plak mcm2 hal, ade tecabut sliper la, kasut la, nk minum air le dn ade yg tetanggal sampiiiin. Alahaii....paham2 aje ler! Dah behempaih pulaih tew...akhirnye sampai gak ke tempat asal...mak datuuuk... lengoh tgn lengoh kaki dn lengoh sgale2nye lah.


Pastu pe lg sume org melepak keletihan ler. Ade yg makan, ada yg nunggu makanan tiba dan ada gak yg bebelanja kat gerai2 segere yg ade kat situ.













Dan nee plak peserta dn pengiring dr skp...skolah kaktee leer! Masing2 melepas penat berarak sambil nunggu makanan tiba dan gak eskrim.












cg kery sempat gak belek satkabar


dan agi posing dlm penat2 tew!


Waaa..... makanan udah sampai... kendian diagihkn utk peserta, guru pengiring dan gak praskolah. Eh2...eskrim pon dah sampai jugak...mmmm molek2!
















Nee plak hadiah2 yg bakal dimenangi oleh peserta2 perarakan termasuk guru2 serta pengiring2. Lumayan gak hadiahnye yuu. Ni baru kat pentas kedua, kat pentas utama lg lah. Tp kaktee takdok gambarnye.










nee lah rupe pentas kedua




Sokongan drp penonton2 dan gak ibu bapa serta kaum kluarga peserta tidak mengecewakan. Masing2 turut berpakaian cantik mcm peserta perarakan gak.














Anggota polis dan rela jg turut menjaga lalulintas serta mengawal penonton.









Ada gak sokongan drp peniaga2 yg turut memeriahkn tempat tersebut dgn mengadakan jualan makanan, minuman dan lain2. Hebat sungguh, rugi sapa2 yg dok kat chukai neh tp tak datang tengok.











Daaaa...!







2 comments:

Sharinginfoz said...

memang cukup meriah betul dengan ramai penjual

vidalsisah said...

Sharinginfoz betul tu, lebih meriah dr tahun lepas, sbab thn tu takramai ane pon penjualnye satu due aje.