Nuffnang Ads

Follower

Sunday 25 February 2018

Khasiat Delima

Assalam semua

Hari ni me nk kongsi tentang khasiat buah delima. Antara buah sunnah yg cukup berkhasiat, dari segi kesihatan mahu pun kecantikan.

Buah delima ini mengandungi anti oksida seperti anthocyanin dan asid ellagik serta gallic acids. Selain itu ia juga mengandungi flavanoids seperti quercetin, yg mana boleh melindungi anda daripada diabetis, sakit jantung, osteoarthritis dan beberapa jenis kanser yg lain.




Melawan Kanser

Buah delima ini mengandungi anti oksida yg sangat efektif melawan beberapa jenis kanser seperti kanser payu dara, kanser prostat dan kanser kulit. (Keberkesanan secara langsung sy x bincang di sini kerana tiada data secara saintifik). Tetapi kita boleh mencuba kerana Allah SWT itu Maha Berkuasa lagi Maha Penyembuh... Insya-Allah.

Bahan anti oksida ini akan menyebabkan pembentukan sel darah merah bagi menyahtoksin badan dan membentuk sistem daya tahan badan yang lebih baik.

Buah delima ini juga boleh memberi opoptosis. Opoptosis adalah satu proses di mana sel itu akan memusnahkan diri sendiri. 

Pengambilan segelas jus delima setiap hari boleh membantut pembentukan sel kanser dalam kanser prostat. Selain itu ia juga boleh menghalang aromatase, satu enzim yg memainkan peranan yang penting dalam pembentukan kanser payu dara.

Cara Pengambilan

1 sudu teh perahan/jus buah delima
1 sudu teh madu
Campurkan ke dalam gelas dan minum



Atau pun anda boleh ambil jus delima ini darpada jenis yang tersedia. Maksud nya boleh di beli di pasaran dalam botol.


           Ini boleh di minum terus satu sudu 
           kerana dia dalam bentuk jus manis.

Delima redimed boleh di dapati di kedai2 jamu atau kedai2 yang menjual supplement. Yang di dalam gambar di atas kandungannya hanya pati delima. Anda boleh mencampurkannya dengan sesudu madu ke dalam nya (sesudu madu + sesudu pati delima + segelas air)

Peringatan

Anda perlu minum banyak air. Ini sangat penting bagi digest badan.

Khasiat Lain

Selain seperti yang di nyatakan di atas, jus buah delima juga mampu merawat kolesterol dalam badan. Ia juga boleh melambatkan proses penyakit Alzheimer. Malah banyak lagi khasiat lain terutama dalam merawat kecantikan yang akan di bincang pada post yang akan datang.

Sekian. Daaa...


No comments: